فرمولاسیون روغن ترمز
روغن ترمز، یکی از عوامل کلیدی در عملکرد صحیح و ایمنی سیستم ترمز خودروها است. این ماده اساسی در سیستمهای ترمز هیدرولیکی استفاده میشود تا به کارایی و عملکرد بهینه ترمزها کمک کند. فرمولاسیون روغن ترمز برای مطابقت با نیازهای فنی، محدودیتهای دما و فشار، عملکرد ترمزی مطلوب و جلوگیری از خرابی قطعات سیستم ترمز تنظیم میشود.که در این مقاله از 3 فرمول به آن پرداخته ایم.
روغن ترمز چیست؟
سیستم ترمز هیدرولیک خودرو شامل یک مخزن روغن ترمز است که از آن به طور مداوم روغن ترمز به سیستم ترمز تزریق میشود. این روغن برای انتقال فشار به بلوکها و کالیپرها، باعث فشردهشدن پیستونها و ایجاد نیروی فشاری بر روی صفحه ترمز میشود. نیروی فشاری که از طریق روغن ترمز به ترمزها منتقل میشود، باعث ترمز کردن چرخها و توقف خودرو میشود.
روغن ترمز باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا بتواند عملکرد بهینه سیستم ترمز را تضمین کند. از ویژگیهای اصلی روغن ترمز عبارتند از:
- نقطه جوش بالا: به دلیل دمای بالایی که در سیستم ترمز ایجاد میشود، روغن ترمز باید نقطه جوش بالایی داشته باشد تا از فرآیند جوشش ناگهانی روغن در داخل سیستم جلوگیری کند.
- استحکام حرارتی: روغن ترمز باید تحت تأثیر دماهای بالا به مدت طولانی مقاومت داشته باشد تا کیفیت و عملکرد آن کاهش نیابد.
- پایداری اکسیداسیون: روغن ترمز باید در برابر اکسیداسیون (اکسیده شدن) مقاومت نشان دهد تا پایداری آن حفظ شود و رسوبهای آلودهکننده ایجاد نشود.
- عدم خوردگی ناخالصیها: روغن ترمز باید خالص و بدون ذرات خارجی باشد تا از خوردگی قطعات سیستم ترمز جلوگیری شود.
- عدم تغییر حجم با دما: روغن ترمز باید حجم ثابتی داشته باشد تا تغییرات حجمی در سیستم ترمز ایجاد نشود و کارکرد صحیح آن تضمین شود.
معمولاً روغنهای ترمز بر پایه روغنهای پایه معدنی یا روغنهای پایه سنتتیک تولید میشوند و با افزودن مواد افزودنی مناسب به آنها ویژگیهای خاصی کسب میکنند که برای سیستم ترمز خودروها مناسب هستند.
فرمولاسیون تولید روغن ترمز:
- روغنهای پایه: این روغنها بر پایه روغنهای معدنی یا روغنهای پایه سنتتیک میباشند. روغنهای پایه سنتتیک به دلیل خواص بهتر، مقاومت به دمای بالا و پایداری بهتر در طول زمان معمولاً در سیستمهای ترمز پیشرفته استفاده میشوند.
- مهارکنندهها: مواد مهارکنندهای که به روغن ترمز اضافه میشوند، برای کنترل و کاهش فشار تولید شده در سیستم ترمز استفاده میشوند. این مواد به منظور اطمینان از ترمز کارایی بالا و جلوگیری از بسته شدن ناگهانی ترمزها کاربرد دارند.
- مهارکنندههای رطوبت: آب و رطوبت میتوانند باعث خرابی و کاهش عملکرد سیستم ترمز شوند. مواد مهارکننده رطوبت اضافه شده به روغن ترمز به منظور جلوگیری از جذب آب و رطوبت توسط روغن استفاده میشوند.
- ضد اکسیداسیون: روغن ترمز در معرض دماهای بالا قرار میگیرد و ممکن است با اکسیده شدن خاصیت خود را از دست بدهد. بنابراین، مواد ضد اکسیداسیون به روغن ترمز افزوده میشوند تا از اکسیداسیون زودرس آن جلوگیری شود.
- ضد خوردگی: روغن ترمز باید از ویژگیهای ضد خوردگی برخوردار باشد تا به کامپوننتهای سیستم ترمز آسیب نرساند.
- ضدسایش: مواد ضدسایش به روغن ترمز اضافه میشوند تا از کاهش زودرس و فرسایش بر روی قطعات ترمز جلوگیری کنند.
هر کدام از این مواد افزودنی با توجه به نیازهای سیستم ترمز و تنوع بازار، درصد و مقدار متفاوتی به روغن ترمز اضافه میشوند. مقدار و نوع این مواد افزودنی در فرمولاسیون روغن ترمز میتواند به مرور زمان تغییر کند تا بهینهسازی عملکرد و پاسخگویی به تغییرات متغیرهای محیطی و نیازهای خودروها انجام شود.
سخن پایانی:
در پایان، لازم است تأکید کنیم که برای انتخاب و استفاده از روغن ترمز، رعایت دستورالعملهای تولیدکننده خودرو و مراجعه به دفترچه راهنمای سیستم ترمز ضروری است. استفاده از روغن ترمز با ویژگیهای مناسب به همراه نگهداری و تعمیرات منظم سیستم ترمز، نقش مهمی در حفظ سلامت و عملکرد صحیح خودروها ایفا میکند و به سواران اطمینان و آرامش در مسیرهایشان میبخشد.
شماره های تماس:
دکتر مقدم 09171205271
مهندس نظری 09155604003
پشتیبان آنلاین 09151154934