فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی

فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی

از گذشته های بسیار دور و در دوران های باستان، آرایش کردن و استفاده از لوازم زیبایی در بین انسان ها رواج داشته است و بشر از همان روزهای نخستین به زیباتر نشان دادن ظاهر خود اهمیت میداده است،که در مقاله فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی از سری مقالات 3 فرمول دراین باره گفته شده.

مصریان باستان به عنوان اولین اقوامی بوده اند که از لوازم آرایشی ( به سبک گیاهی ) استفاده می کردند.و در مراسم های مختلفی همچون مراسمات مذهبی از لوازم آرایشی و عطرهای خوشبو استفاده میکردند و به پاکیزگی و نظافت خود توجه ویژه ایی داشتند.
آنها از حمام های ویژه ای از جمله حمام شیر برای زیبای پوست خود استفاده میکردند که امروزه نیز این کار مصریان در میان برخی از مردم رواج دارد و در بسیاری از انستیتوها زیبای پوست وان شیر به چشم می خورد.

لوازم آرایشی چیست؟

موادی را که به منظور حفظ ظاهر یا بوی بدن انسان به کار رود، لوازم آرایشی می گوییم. لوازم آرایش، تنوع گسترده ای از محصولات را در بر می گیرد که از جمله آن ها می توان به انواع کرم ها، پودرها، لوسیون ها، عطرها، رژلب، لاک، لنز، رنگ مو، مواد آرایشی چشم و صورت، انواع روغن ها و … اشاره کرد.

فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی
فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی

محصولات آرایشی بهداشتی بسته به نوع کاربردی که دارند دارای حالات فیزیکی و ترکیبات متفاوتی هستند. حالت فیزیکی یک محصول به منظور راحت تر کردن استفاده، بهبود پخش شدن و ارتقای محلول در نظر مصرف کننده انتخاب می شوند. به عنوان مثال شامپوی مایع برای استفاده بر روی مو راحت تر است، لوسیون بدن را می توان بر روی سطح وسیعی از بدن استفاده نمود و برای مصرف کنندگان کیفیت یک نرم کننده با ویسکوزیته آن ارتباط مستقیمی دارد. محصولات آرایشی و بهداشتی که درنهیات به دست مصرف کننده می رسند به یکی از شکل های مایع ، ژل، سرم، لوسیون، کرم، پودر و غیره هستند. در ادامه به اصول اساسی فرمولاسیون محصولات آرایشی بهداشتی و معرفی چند نمونه از آنها خواهیم پرداخت.

مواد شیمیایی در فرمولاسیون محصولات آرایشی بهداشتی

برخی از ترکیبات در اکثر و یا دسته ای از محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند که درادامه به آنها خواهیم پرداخت :

مواد ساینده

برای پاکسازی سلول های پوستی یا پلاک های دندان در اسکراب های بدن و خمیردندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. از این ترکیبات می توان به سیلیکا، سدیم بی کربنات و واکس هیدروژنه جوجوبا اشاره کرد.

آنتی اکسیدان ها

برای کاهش اکسید شدن یا خشک شدن محصول در طول زمان مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی اکسیدان ها علاوه بر نقشی که در بالا بردن زمان ماندگاری محصولات دارند، با هدف بهبود پوست نیز به کار می روند. از این دست مواد می توان به ویتامین E و عصاره های گیاهی اشاره نمود.

کلاته (شلاته) کننده ها

این مواد از طریق ترکیب شدن با یون های فلزی که ممکن است در مواد اولیه وجود داشته باشند باعث پایداری محصول می شوند. همچنین حضور کلاته کننده ها در محصولاتی که کف می کنند ضروری است، زیرا با پیوند با یون های موجود در آب سخت مشکل عدم کف کردن در آب سخت را حل می کند. . از این ترکیبات می توان به اسید سیتریک ، ادتا 2 سدیم و ادتا 4 سدیم اشاره کرد.

رنگ ها

برای رنگ کردن محصولات و یا پوست به کار می روند. اکسید آهن قرمز و اکسید کروم گرین از این دسته اند.

 

فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی
فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی

پایدارکننده های امولسیون

امولسیون ها ترکیباتی متشکل از روغن و آب هستند مانند لوسیون ها بدن و کرم های پوست. پایدارکننده ها موجب تشکیل امولسیون نمی شوند اما به پایدار ماندن آن کمک کرده و از جدا شدن به صورت آب و روغن به صورت جداگانه جلوگیری می کنند. برخی از پایدارکننده های امولسیون عبارتند از : زانتان گام ، هیدروکسی اتیل سلولز، اکریلات ها و کاربومر.

لایه بردارها

لایه بردارها سلول های مرده بر روی پوست را از بین می برند. از ترکیبات لایه بردار می توان به اسید گلیکولیک ، اسید لاکتیک و اسید سالیسیلیک اشاره کرد.

سایر ترکیبات مهمی که در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی به کار برده می شوند عبارتند از:

  • عطرها
  • نرم کننده های مو
  • مات کننده ها
  • تنظیم کننده های pH
  • نگهدارنده ها
  • نرم کننده های پوست
  • حلال ها
  • ضدآفتاب ها
  • سورفکتانت ها
  • افزایش دهنده های ویسکوزیته (آبی و غیرآبی)

نحوه نگهداری از محصولات آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی را در محیطی خشک به دور از رطوبت نگه دارید تا احتمال رشد باکتری در آن ها کاهش یابد. توجه داشته باشید که حمام و توالت به دلیل وجود رطوبت و باکتری، اصلا محیط مناسبی برای نگهداری لوازم آرایشی محسوب نمی شود.
اگر قصد دارید از محصولات کاسه ای استفاده کنید، بهتر است بدانید که این نوع لوازم آرایش بیشتر از نوع تیوپی در معرض آلودگی قرار داشته و مدت زمان مصرف آن کاهش می یابد. حتما قبل از مصرف لوازم آرایشی کاسه ای، دستان خود را به خوبی بشویید تا احتمال انتقال میکروب به محصولات کاهش یابد.

فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی
فرمولاسیون محصولات آرایشی وبهداشتی

 

سخن پایانی:

هرگز مواد آرایشی و بهداشتی خود را با کسی شریک نشوید و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. پدهای آرایشی و فرچه های خود را هر دو هفته یکبار با آب داغ و شوینده ملایم بشویید. پس از مصرف محصولات نیز درب آن ها را به خوبی ببندید تا احتمال اکسیده شدن آن ها کاهش یابد.

 

شماره های تماس:

دکتر مقدم 09171205271
مهندس نظری 09155604003
پشتیبان آنلاین 09151154934

پست الکترونیک :
Shimis.alizadeh@gmail.com

62 پاسخ

  1. خداقوت و خسته نباشید کاملن از کیفیت محصول و پشتیبانی رضایت داشتم به شما هم پیشنهاد میکنم

  2. ما در زمینه تولید محصولات شیمیایی فعالیت میکردیم بدلیل تقاضای بالای این محصولات تصمیم ب تولیدش گرفتیم از فرمول ، نحوه برخورد ،خدکان پس از فروش ، پشتیبانی ، پاسخگویی از همه چیز راضی بودیم به شما هم پیشنهاد میکنیم

  3. سلام وقت بخیر
    خسته نباشید
    والا ما قبلن با این شرکت کار نکرده بودیم به دنبال تولید شامپویی بودیم با کیفیت بالا که فروش خوب داشته باشه دوستانی که تجربه همکاری داشتن از بین صدها شرکت این شرکت رو معرفی کردن فعلن در حال انجام کار هستیم پشتیبانی و پاسخگویی شون بینظیره اما کیفیت کار بعد از تولید مشخص میشه ممنونم🙏

  4. اولش که ایده این طرح بیان کردم حتی خانواده یه خودم برام خندیدن توی گوگل خیلی سرچ زدم با این شرکت آشنا شدم فرمول تهیه کردم اما امیدی به تولید محصول با کیفیت نداشتم ، به کمک پشتیبانی های بینظیری که داشتن تونستم محصول خیلی خوبی تولید کنم کیفیت فرمول خیلی خوب بود اما بدون راهنمایی و پشتیبانی کاری از پیش نمیبردم من این موفقیت رو مدیون این مجموعه هستم امیدوارم همیشه موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط