فرمولاسیون چسب هات ملت

فرمولاسیون چسب هات ملت

چسب های مختلفی تولید و عرضه می شوند که هر یک با توجه به ویژگی هایشان، کاربردهای مختلفی دارند،که در این مقاله از سری مقالات 3فرمول می خواهیم به فرمولاسیون چسب هات ملت بپردازیم.

چسب هات ملت چیست؟

چسب هات ملت یا چسب گرم ماده ‌ای است که در مصارف صنعتی، کارگاهی و خانگی از آن برای اتصال اجسام با جنس و ماهیت مختلف مانند کاغذ، چوب، فلز، پلاستیک، پارچه، شیشه و سرامیک استفاده می ‌شود. این چسب ‌ها هم در حالت گرانول و هم به شکل میله‌ ای عرضه می‌ شوند و می ‌توان آن ‌ها را یکی از انواع چسب ترموپلاستیک دانست.

برای استفاده از چسب ‌های هات ملت باید آن ‌ها را از حالت جامد به شکل مایع درآورید و این امر با ایجاد حرارت و گرما در درجه دمایی مشخص امکان ‌پذیر خواهد شد. میزان چگالی این نوع چسب ‌ها پس از تبدیل شدن به حالت مایع بالا بوده و بعد از اینکه دمای آن‌ ها پایین بیاید، دوباره به حالت جامد تبدیل شده و سفت می‌ شوند. استفاده از چسب‌ های گرم یا هات ملت در صنایع مختلف دیده می‌ شود و از ویژگی‌ های این مواد برای مصارف گوناگون بهره می ‌گیرند.

فرمولاسیون چسب هات ملت
فرمولاسیون چسب هات ملت

فرمولاسیون چسب هات ملت

اتيلن وينيل استات 28 در صد 420 كيلو
آروكاوا رزين 508 كيلو
كيكرو واكس 230 كيلو
پارافين واكس 230 كيلو
ايرگانوكس 4.2
بي اچ تي 7 كيلو

از چسب هات ملت در چه مواردی استفاده می‌شود؟

چسب‌ های هات ملت در مدل‌ها و ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این چسب ‌ها را به شیوه اکسترود، غلتاندن و اسپری کردن می ‌توان به کار گرفت. اگر این چسب ‌ها را برای به کارگیری در حیطه فعالیت ‌های هنری در نظر داشته و قصد استفاده از آن برای چسباندن مجسمه، گل و آثار هنری را داشته باشید، بهتر است از مدل میله ‌ای این چسب‌ ها به همراه تفنگ مخصوص با درجه حرارت مشخص بهره بگیرید.

اگر قصد استفاده از این چسب‌ ها در صنایع بزرگ ‌تر و دستگاه‌ های ذوب چندتایی و فله ‌ای را مد نظر دارید، می‌ توانید از مدل بلوک و گرانول هات ملت استفاده کنید. چنانچه در زمینه کار کارگاهی فعالیت دارید، چسب ‌های میله ‌ای با اندازه و ضخامت بیشتر را مورد استفاده قرار داده و از تفنگ ‌های بزرگ ‌تر با درجه حرارت بالاتر بهره بگیرید. در شیوه‌ های اجرایی پنوماتیکی نیز از این محصولات با ابعاد و اندازه‌ های وسیع‌ تر استفاده می ‌شود. دسته ‌بندی مشاغل و صنایعی که از چسب هات ملت برای فعالیت ‌های خود استفاده می ‌کنند، به شرح زیر است:

  • صنایع برق ( اجزای الکترونیکی و مخابرات)
  • صنایع چوب (ساخت میز و صندلی، مبلمان، تخت و تشک)
  • صنایع سلولزی (دستمال کاغذی و لوازم بهداشتی مانند پوشک)
  • صنایع خودروسازی (تولید و ساخت چراغ اتومبیل، فیلترهای هوا و تزئینات و طراحی داخلی خودرو)
فرمولاسیون چسب هات ملت
فرمولاسیون چسب هات ملت
  • صنایع چاپ (صحافی و تکثیر)
  • صنایع پوشاک (تولید کفش و کیف)
  • صنایع دارویی و غذایی (بسته‌ بندی و مونتاژ)
  • صنایع نجاری (تهیه و تولید لمینت)

این چسب ‌ها در ساخت پروفیل، لیبل ‌زنی و استفاده در مواد چکش ‌خوار و متخلخل (به دلیل غلظت و دمای بالا) نیز دخالت دارند. همچنین چسب هات ملت را می ‌توان به شکل دانه ‌های کوچک از قالب مجزا کرده و برای پوشاندن درزها و ترک‌ ها از آن استفاده نمود.

 

ترکیب نسبی عمده چسب های هات ملت شامل یک پلیمر (هموپلیمر یا کوپلیمر)که برای ایجاد خواص مکانیکی استفاده می شود و اسکلت اصلی چسب است. دیگری یک رزین تکی فایر برای کنترل ویسکوزیته و افزایش چسبندگی به سطح استفاده می شود. پترورزین یا همان هیدرو کربن رزین عمده رزین مورد استفاده در هات ملت ها می باشد که نوع آن وابسته به این است که از منومرهای آروماتیک، آلیفاتیک یا سیکلو پنتا دی ان ساخته شده باشند که به نام های C9 ، C5 و C10 در بازار شناخته می شوند که عدد کربن متوسط تعداد اتم کربن در ملکول منومر می باشد.

سومین جز چسب های هات ملت واکس ها هستند که سرعت کریستالیزاسیون را افزایش می دهند و در نتیجه سرعت گیرایی چسب بالا می رود و بعلاوه قیمت پایین تری دارد و قیمت چسب را متعادل می کند.

چهارمین جز از اجزای چسب های هات ملت آنتی اکسیدانت ها می باشند که به مقدار خیلی کم در چسب جهت افزایش عمر انبار داری و پایداری چسب استفاده می شوند. فنولهای هیندرد hindered phenol با گروه های ترشری بوتیل و … مانند 2و6- دی ترشری بوتیل پارا کروزول به دلیل قیمت مناسب به طور وسیعی در چسب های هات ملت استفاده می شوند. این آنتی

فرمولاسیون چسب هات ملت
فرمولاسیون چسب هات ملت

اکسیدانت بعلاوه فعلیت بیشتری از خود نشان می دهد و در حین تولید و مصرف چسب ترکیبات رنگی از خود تولید نمی کند و از پایداری مناسب برخودار است.

 

سخن پایانی:

برای پخش و توزیع یکسان این فراورده‌ ها از دستگاه دیسپنسینگ خودکار یا دستی استفاده می ‌شود و می ‌توان آن را به راحتی و با سهولت بالا به کار برد،همان طور که گفته شد، چسب هات ملت مصارف مختلفی داشته و می تواند در صنایع گوناگونی آن را به کارگرفت.

 

شماره های تماس:

دکتر مقدم 09171205271
مهندس نظری 09155604003
پشتیبان آنلاین 09151154934

پست الکترونیک :
Shimis.alizadeh@gmail.com

 

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط