فرمولاسیون کرم ضد آفتاب

فرمولاسیون کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب یک محصول موضعی محافظت از پوست در مقابل نور خورشید است که بخشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) را جذب یا منعکس می کند و بنابراین به محافظت در برابر آفتاب سوختگی کمک می کند و مهم تر از همه از سرطان پوست جلوگیری می کند. در این مقاله از سری مقالات فرمولاسیون3 فرمول به بررسی فرمولاسیون کرم ضد آفتاب میپردازیم.

فرمولاسیون کرم ضدآفتاب

دلایل استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از ضدآفتاب یک ضرورت است و دلایل زیادی برای استفاده از آن وجود دارد از جمله:

  • احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد :

    استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب، چه در معرض نور آفتاب باشید و چه در سایه باشید، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. حتی اگر هوا ابری یا بارانی باشد، باز هم می توانید دچار آفتاب سوختگی شوید.

  • به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند:

    یکی از مهم ترین علل پیری زودرس قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. هیچ کس پوستی سفت و چرم مانند نمی خواهد بنابراین برای جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب هم چنین به ایجاد یکنواختی در پوست کمک می کند و از آسیب های ناشی از نور خورشید که می تواند باعث تغییر رنگ، بروز لکه های قهوه ای و لکه های پیری شود، جلوگیری می کند.

  • شما را در برابر اشعه مضر فرابنفش محافظت می کند :

    در تمام طول زندگی درباره تخریب لایه ازن شنیده ایم. لایه ازن سپر محافظ ما در برابر نور خورشید است. از آنجایی که میزان حفاظتی این لایه کم شده است، روزانه اشعه های مضر بیشتری از خورشید به پوست ما می رسند.

  • کرم ضد آفتاب از انواع پوست محافظت می کند :

    هرچه رنگ پوست شما تیره تر باشد، ملانین بیشتری در پوست شما وجود دارد که مقداری از آن را در برابر آفتاب سوختگی از پوست محافظت می کند، اما کافی نیستند و شما همچنان باید از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV محافظت کنید. هرچندکه افراد دارای پوست روشن بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و ابتلا به سرطان پوست هستند، با این حال افرادی که رنگ پوست تیره دارند نیز در معرض خطر سرطان پوست هستند و اغلب سرطانی که آن ها ایجاد می کنند بدتر است.

 

انواع ضد آفتاب ها

ضد آفتاب فیزیکی:

ضدآفتاب هایی که از فیلترهای فیزیکی به عنوان اصلی ترین ماده فعال در آن ها  استفاده می شود،گاهی به آن ها کرم های ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی هم می گویند. کرم های ضد آفتاب فیزیکی با جذب، بازتاب و پراکندگی اشعه UV از سطح پوست عمل می کنند.مواد موجود در این کرم های ضد آفتاب،  سپر محافظتی روی پوست ایجاد می کنند.
دو فیلتر فیزیکی در تهیه ضد آفتاب های فیزیکی استفاده می شوند که هر دو از مواد معدنی ساخته شده اند:
اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم

ضدآفتاب شیمیایی:

ضدآفتاب هایی که از فیلترهای شیمیایی به عنوان اصلی ترین ماده فعال آن ها استفاده می شود،گاهی به آن ها کرم ضد آفتاب ارگانیک هم می گویند.اصطلاح «کرم ضد آفتاب شیمیایی» ممکن است گیج کننده باشد اما به طور گسترده در صنعت تولید محصولات بهداشتی استفاده می شود. برخی از رایج ترین فیلترهای شیمیایی عبارتند از: آووبنزون، اکتینوکسات، اکتوکریلن و اکسی بنزون

فرمولاسیون  کرم ضد آفتاب

فاز روغن

  • استئاریک اسید
  • استئاریک اسید
  • پارافین مایع
  • لانولین
  • گلیسرین مونو استئارات

فاز آبی

  • گلیسیرین
  • مونو پروپیلن گلیکول
  • ایزوپروپیل میرستات
  • بوراکس
  • متیل پارابن
  • پروپیل پارابن
  • عطر
  • آب

نحوه صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

برای استفاده صحیح ازضد آفتاب در هر سانتی متر از پوست 1/5 میلی گرم از آن مالیده شود.
مخصصان توصیه می‌کنند که حدوداً هر سه ساعت کرم تمدید شود . ضمنا توجه داشته باشید که هنگام استفاده از کرم پوستتان خشک باشد و نباید کرم با چشم ها تماس داشته باشد .

نحوه عمل ضدآفتاب

ضدآفتاب‌ها به ۲ شکل عمل می‌کنند.
یک نوع آنها مسدودکننده هستند، یعنی لایه نازکی روی پوست تشکیل می‌دهند این نوع از ضدآفتاب‌ها اثر بسیار خوبی برای محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش A و B دارند ولی ممکن است به علت تغییر رنگ ظاهری که روی پوست ایجاد می‌کنند، از نظر زیبایی، برای افراد قابل قبول نباشند. مکانیسم جذبی به جذب اشعه‌های مضرمانع رسیدن آنها به پوست می‌شود.
اکسیددوزنگ یک نمونه بارز از ضدآفتاب‌هایی است که به این ترتیب عمل می‌کنند.
در اغلب موارد ضدآفتاب‌های موجود در بازار حاوی ترکیبی از مواد هستند و با استفاده از هر دو مکانیسم فوق از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.

فرمولاسیون ضد آفتاب ها کار ساده ای نیست! علاوه بر مقررات قابل توجهی که هم نوع و هم مقدار مواد ضد آفتابی را که می‌توانید استفاده کنید محدود می‌کند، فرمول پایه نیز باید به دقت فرموله شود تا این مواد تثبیت شوند، از پخش شدن یکنواخت روی پوست برای بهترین محافظت در برابر نور خورشید اطمینان حاصل شود. سطح بالای عملکرد – و همگن – در طول عمر مفید مناسب.

 

 

 

آیا کرم ضد آفتاب یک لوازم آرایشی (یا دارو) است؟

قبل از اینکه شما را با برخی از اصول اولیه فرمولاسیون ضد آفتاب آشنا کنیم، همچنین مهم است که بررسی کنید که آیا محصولات ضد آفتاب به عنوان لوازم آرایشی یا دارویی در منطقه شما تنظیم می شوند یا خیر. هنگامی که یک محصول به عنوان لوازم آرایشی تنظیم می شود، اطمینان از انطباق به طور قابل توجهی آسان تر از جایی است که به عنوان یک دارو یا کالای درمانی تنظیم می شود. در مواردی که به عنوان یک دارو یا کالای درمانی تنظیم می شود، مراحل اضافی قابل توجهی در ثبت، انطباق و حتی ساخت وجود دارد، از جمله مقادیر زیاد حداقل سفارش، که ممکن است افزودن ضد آفتاب را برای بسیاری از مارک های کوچک بسیار دشوار کند.

برای یک مرور سریع، ویدیوی ما را تماشا کنید: آیا برند آرایشی شما باید یک محصول ضد آفتاب داشته باشد؟

همچنین قوانین اضافی در مورد ادعاهای «مقاومت در برابر آب»، هشدارها و اطلاعات برچسب خاصی که برای همه محصولات ضد آفتاب لازم است وجود دارد. قبل از اینکه یک محصول ضدآفتاب را وارد بازار کنید، مطمئن شوید که برند شما تمام این الزامات انطباق را بررسی کرده و به آنها دست یافته است، در غیر این صورت باید آن را حذف کنید.

در اینجا یک مرور کلی از نحوه ادعای محصولات معمولی کشورهای مختلف با SPF ارائه شده است:

استرالیا کانادا چین اتحادیه اروپا / آفریقای جنوبی /
کشورهای آسه آن / NZ
ژاپن کره جنوبی ایالات متحده آمریکا
لوازم آرایشی:
SPF≤15 + SPF ادعای ثانویه یا رنگی آرایشی یا بالم لب است. یا
درمانی: زمانی که SPF عملکرد اولیه است و/یا SPF> 15
دارو لوازم آرایشی استفاده ویژه لوازم آرایشی لوازم آرایشی لوازم آرایشی دارو

 

چه زمانی نیاز به انجام تست SPF دارید؟

 

بیایید در اینجا کاملاً واضح بگوییم: اگر برند شما ادعای SPF روی برچسب و/یا در تبلیغ محصول دارد، پاسخ همیشه این است.

فریب چیزهایی را که ممکن است بشنوید یا بخوانید نخورید. واقعیت این است: برندی که محصول SPF را وارد بازار می کند، مسئول نگهداری شواهد مستقیم از SPF ادعا شده برای محصول/فرمول خاص خود است.

Sunscreen formula
بسیاری از برندهای کوچک با ما تماس می گیرند زیرا چیزهایی را می خوانند یا می شنوند که آنها را در مورد مقررات ضد آفتاب گیج می کند – اما اگر آنها اطلاعات نادرست را دنبال کنند، با تنظیم کننده ها در آب گرم زیادی فرو می روند. ما نمی خواهیم ببینیم که برند خود را به خطر می اندازید – به خصوص اگر کوچک هستید و شروع به کار می کنید – بنابراین در اینجا تصورات غلط رایجی که می شنویم و حقیقت وجود دارد، بنابراین می توانید انتخاب های درستی برای برند خود داشته باشید:

افسانه: اما من یک برند کوچک هستم، فکر می کردم از برخی از این قوانین مستثنی هستم.

  • واقعیت: اگر محصول خود را به عنوان حاوی هر نوع SPF یا محافظت در برابر آفتاب تبلیغ می‌کنید، برند شما، صرف نظر از اندازه، مسئول نگه‌داری مدارک SPF مناسب طبق نیاز کشوری است که محصول در آن عرضه می‌شود.

افسانه: من در حال ساخت قرارداد محصول هستم، بنابراین آنها باید از رعایت آن مراقبت کنند، اینطور نیست؟

  • واقعیت: این برند ( نهسازنده) است که محصول را به بازار عرضه می کند و مسئول اطمینان از رعایت تمام الزامات انطباق برای کرم های ضد آفتاب است، از جمله داشتن مدرکی برای SPF ادعا شده روی برچسب/در هر گونه تبلیغات.

افسانه: من از فرمول ارائه شده توسط یک شیمیدان/تامین کننده استفاده می کنم و آنها SPF را اعلام کرده اند، بنابراین نیازی به انجام آزمایش ندارم.

  • واقعیت: حتی اگر از فرمول ارائه شده توسط شخص دیگری استفاده می کنید، صرف نظر از اینکه آن فرمول رایگان بوده یا پولی، مسئولیت نهایی برای نگهداری شواهدی برای حمایت از SPF بر عهده برندی است که محصول را به بازار عرضه می کند.

افسانه: فرمول من حاوی روغن های گیاهی با محافظت طبیعی SPF است، بنابراین نیازی به آزمایش آن نیست.

  • واقعیت: روغن های طبیعی محافظت قابل توجهی با SPF ندارند. در هر صورت، هرگونه ادعای SPF هنوز باید با آزمایش و شواهد صحیح تأیید شود. این ویدیو را تماشا کنید که در آن نتایج SPF روغن های طبیعی معروف به محافظت در برابر UV را به شما نشان می دهیم: روغن های طبیعی و محافظت در برابر آفتاب.

تست SPF با استانداردهای خاص در مناطق مختلف جهان مورد نیاز است. نه تنها هر آزمونی پذیرفته خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که از انواع تست های مورد نیاز و هزینه های تست SPF مخصوص کشوری که کرم ضد آفتاب خود را در آن می فروشید کاملا آگاه هستید.

فیلترهای آلی و معدنی UV: کدام بهتر است؟

دو نوع ضد آفتاب وجود دارد:

  • ضد آفتاب های ارگانیک:
    • معمولا به عنوان عوامل ضد آفتاب شیمیایی شناخته می شود. آنها را ترکیبات ضد آفتاب آلی می نامند زیرا با اصول شیمی آلی مطابقت دارند. این مواد در فرمول های ضد آفتاب طبیعی یا ارگانیک مجاز نیستند.
    • با جذب نور UV کار می کند.
    • نمونه های رایج عبارتند از اتیل هگزیل متوکسی سینامات (همچنین به عنوان اکتیل متوکسی سینامات شناخته می شود). بنزوفنون-3، اتیل هگزیل سالیسیلات و هموسالات.
  • ضد آفتاب های معدنی:
    • معمولاً به عنوان عوامل ضد آفتاب طبیعی شناخته می شود. آنها را غیر آلی می نامند زیرا با اصول شیمی معدنی مطابقت دارند. این مواد در فرمول های ضد آفتاب طبیعی و ارگانیک مجاز هستند اما در واقع همه طبیعی نیستند.
    • همچنین ممکن است به عنوان عوامل فیزیکی ضد آفتاب نیز شناخته شوند، زیرا آنها با بازتاب یا پراکندگی نور UV عمل می کنند و مانعی فیزیکی برای ورود UV به پوست می کنند.
    • نمونه های رایج عبارتند از اکسید روی و اکسید تیتانیوم.

بهترین عملکرد ضدآفتاب ها معمولاً دارای ترکیبات ضدآفتاب آلی و غیرارگانیک با افزودن مواد ضدآب هستند. این معمولاً از طریق جذب و بازتاب اشعه ماوراء بنفش محافظت طولانی مدت در برابر اشعه های UVA و UVB ایجاد می کند، در حالی که در برابر شستن آسان از تعریق و شنا مقاوم است.

بهترین احساس پوست اغلب با استفاده از ضد آفتاب های ارگانیک به تنهایی به دست می آید، زیرا ضد آفتاب های معدنی فقط به صورت پودر هستند. کرم‌های ضدآفتاب غیر ارگانیک ممکن است برای کمک به بهبود احساس و گسترش پوست پوشش داده شوند، اما برای اطمینان از پایداری و احساس نور قابل مقایسه، اغلب به فرمولاسیون دقیق ضد آفتاب نیاز است.

چرا ترکیبی از عوامل ضد آفتاب در فرمول ضد آفتاب استفاده می شود؟

ترکیبی از عوامل ضدآفتاب آلی و معدنی معمولاً به یک «هم افزایی» دست می‌یابد که به موجب آن می‌توان با استفاده از فیلترهای UV مجموع کمتر، امتیاز SPF و UVA بالاتری را به دست آورد، پایداری بهتر در محصول نهایی و بهبود چشمگیر احساس پوست در هنگام استفاده و پوشیدن برای مصرف‌کنندگان به دست آورد.

علاوه بر این، محدودیت‌های سختی برای انواع و مقادیر ضد آفتاب‌هایی که می‌توان در فرمول ضدآفتاب استفاده کرد، وجود دارد. این بدان معناست که شما معمولا نمی توانید بدون ترکیب حداقل چند ماده ضد آفتاب به SPF مورد نیاز دست پیدا کنید.

در نهایت، فیلترهای UV دارای طول موج های جذب یا عبور متفاوت هستند، به این معنی که در برابر طول موج های خاصی از نور در طیف UVA یا UVB محافظت می کنند. برای ایجاد حفاظت وسیع الطیف، فیلترهای UV باید مقدار زیادی از طیف UVA و UVB را پوشش دهند، در غیر این صورت محافظت کافی را ارائه نمی کنند.

به عنوان مثال، این طیف حفاظتی Escalol 517 (INCI: Butyl Methoxydibenzoylmethane) است:

 

تصویر: با حسن نیت از اشلند

در این نمودار می توانید ببینید:

  • حداکثر طول موج جذب 357 نانومتر است – این یک جاذب UV در این طول موج است، اما محافظت بسیار کمی در 330 نانومتر یا کمتر ارائه می دهد.
  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با تنها یک یا دو پیک کوچک در طیف‌های UVA و UVB محافظت مناسبی در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد نمی‌کند.

ترکیبی از ضدآفتاب‌هایی که در مکان‌های مختلف، در محدوده طول موج 290 تا 400 نانومتر پیک می‌کنند، لازم است که طیف وسیع و واقعاً محافظ در نظر گرفته شوند.

برای دستیابی به SPF خوب، چیزی بیش از عوامل ضد آفتاب لازم است

مهمترین جنبه یک محصول ضد آفتاب بدون شک نحوه ساخت فرمول آن است. حتی اگر انتخاب خوبی از فیلترهای ضد آفتاب در فرمول داشته باشید، عملکرد SPF تحت تأثیر موارد زیر قرار می گیرد:

  • نحوه پخش محصول: یک لایه صاف و یکدست روی پوست بهترین امتیاز SPF را ارائه می دهد.
  • پایداری محصول: اگر فرمول پایه شروع به جدا شدن یا تشکیل توده در طول زمان کند، استفاده از آن باعث پخش یکنواخت مواد ضد آفتاب نمی شود.
  • سازگاری: عوامل فرابنفش نمی توانند در طول زمان تجمع یا متبلور شوند، بنابراین برای اطمینان از ماندگاری عالی به یک پایه فرمولاسیون سازگار نیاز دارند.

برای کمک به درک این اصل، این تصاویر را در نظر بگیرید:

 

هر دوی این نمودارها از مقدار یکسانی از نور فرابنفش تصادفی (فلش ها) و فیلترهای UV نماینده (بیضی) استفاده می کنند. تصویر سمت چپ نمونه ای از زمانی است که فیلترهای UV تجمع می یابند، بنابراین اجازه می دهد مقدار زیادی نور UV اتفاقی عبور کند و در نتیجه SPF پایینی ایجاد می شود. تصویر سمت راست همان تعداد بیضی را نشان می‌دهد، اما به صورت یکنواخت، برای گرفتن اتفاقی‌ترین نور UV.

در واقعیت، ترکیبی از فیلترهای UV معمولاً به دلایلی که قبلا توضیح داده شد استفاده می شود. در یک فرمول پایه یکنواخت، سازگار و پایدار، می توان آن را به صورت زیر نشان داد:

 

 

نحوه ایجاد فرمول ضد آفتاب: راهنمای گام به گام

قبل از اینکه شما را با راهنمای گام به گام نحوه فرمولاسیون ضد آفتاب آشنا کنیم، به یاد داشته باشید که:

  • فرمول‌های ضد آفتاب دارای محدودیت‌های نظارتی سخت‌گیرانه‌ای بر روی انواع و مقادیر ضدآفتاب و اغلب مواد دیگری هستند که ممکن است استفاده شوند.
  • آزمایش SPF مطابق با الزامات کشور محلی برای هر محصولی که ادعا می کند SPF/محافظت در برابر آفتاب دارد ضروری است. و
  • فرمول پایه باید پایدار باشد، به خوبی پخش شود و با انتخاب عوامل UV سازگار باشد.

اگر نمی دانید چگونه هر یک از شرایط بالا را بررسی کنید یا به آنها دست یابید، باید فرمولاسیون ضدآفتاب ها را به یک شیمیدان آرایشی بسپارید، یا با گواهی ما در علوم آرایشی پیشرفته یا دیپلم فرمولاسیون مراقبت های شخصی ، به درستی یاد بگیرید .

سپس، شما آماده هستید تا مراحل فرمولاسیون ضد آفتاب را تکمیل کنید:

  1. تعیین فیلترهای UV و مقادیر ورودیمورد نیاز برای دستیابی به SPF مورد نیاز (در تئوری)
    • بررسی کنید که همه ورودی‌ها با مقررات محلی کشور مطابقت داشته باشند و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش گسترده را ارائه دهید.
  2. لیپیدهای مناسب رابرای اطمینان از سازگاری و پخش یکنواخت فیلترهای UV تعیین کنید.
  3. ورودی فیلتر UV محلول در چربی + لیپیدهای انتخاب شده را برای تعیین کل ورودی چربی اضافه کنیداین مشخص می کند که آیا فرمول شما احتمالا w/o یا o/w است. توجه: معمولاً یک جزء قابل حل روغن + روغن وجود دارد، به همین دلیل است که اکثر کرم های ضد آفتاب با SPF بالا امولسیون بدون / بدون امولسیون هستند.
  4. امولسیفایرها + پلیمرها رابرای تثبیت فیلترهای UV و متناسب با نوع امولسیون (معمولاً بدون امولسیون) انتخاب کنید.
    • بررسی کنید که همه ورودی‌ها با قوانین محلی کشور مطابقت دارند و با ترکیبات انتخاب شده ضد آفتاب سازگار هستند.
  5. برای مقاومت در برابر آب ، فیلم سازهای سازگار را اضافه کنید.
  6. فرمول پایداری و سازگاری را دوباره بررسی کنید، به خاطر سپردن یک امولسیون پایدار با پخش خوب به تولید بهترین SPF ممکن کمک می کند.

سپس شما آماده هستید تا مواد خود را تهیه کنید و شروع به تهیه نمونه کنید!

آماده باشید تا فرمول خود را اصلاح کنید و نمونه های بیشتری بسازید تا زمانی که فرمول مناسب سبک و پخش کننده طولانی به دست آورید که احساس عالی و عملکرد خوبی داشته باشد. و البته، به یاد داشته باشید که آزمایش‌های SPF مناسب را متناسب با کشورهایی که محصول در آن فروخته می‌شود، انجام دهید.

 

 

شماره های تماس:

دکتر مقدم 09171205271
مهندس نظری 09155604003
پشتیبان آنلاین 09151154934

پست الکترونیک :
Shimis.alizadeh@gmail.com

 

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط