فرمول ترکیب پودر دکلره واکسیدان

فرمول ترکیب پودر دکلره واکسیدان

ما نمی‌توانیم برای روشن کردن یا بلوند کردن موهایمان تنها از رنگ مو و اکسیدان کمک بگیریم، بلکه باید به کمک پودر دکلره و با یک فرآیند شیمیایی اول این پیگمنت‌های مشکی و تیره روی موهایمان را بی‌اثر کنیم.
نکته مهمی که باید در فرآیند دکلراسیون مو بدانیم، نسبت پودر دکلره به اکسیدان است.
در مقاله فرمول ترکیب پودر دکلره واکسیدان از سری مقالات 3 فرمول درباره این مطلب توضیح داده شده است.

پودر دکلره چیست؟

فرمول ترکیب پودر دکلره واکسیدان
فرمول ترکیب پودر دکلره واکسیدان

دکلره پودری است که با آن می توان موها را بی رنگ کرد. برای بیرنگ کردن موها از دکو کرم یا کرم دکلره هم می توانید استفاده کنید. هنگامی که شما می خواهید رنگ موهای خویش را به صورت کامل تغییر دهید، بطور نمونه از رنگ مشکی به رنگ بلوند، موهایتان را تغییر دهید آن گاه به دکلره نیاز پیدا میکنید.

انواع پودر دکلره :

پودر دکلره یا “پودر رنگ کردن مو” به عنوان یکی از روش‌های رنگ کردن موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پودرها معمولاً شامل ترکیباتی مانند آلکالاین، پراکسید هیدروژن، سیتریک اسید و پودر بلورین می‌باشند. این ترکیبات به شکلی که اکثر شرکت‌های تولید کننده آن‌ها فرمولاسیون خود را مخفی نگه می‌دارند، ترکیب می‌شوند.

به طور کلی، پودر دکلره به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. پودر دکلره با کرم‌های فعال کننده: این نوع پودر دکلره شامل ترکیباتی مانند آمونیاک و یاتا اسید می‌باشند. این ترکیبات برای رنگ کردن مو، پروتئین های مو را باز می‌کنند و رنگ را در آن جا ثابت می‌کنند.
  2. پودر دکلره بدون کرم‌های فعال کننده: این نوع پودر دکلره شامل ترکیباتی مانند فنولفتالئین و سیتریک اسید است. این ترکیبات فقط برای روشن کردن موها استفاده می‌شوند و رنگ روی مو ثابت نمی‌شود.

در هر صورت، قبل از استفاده از هر نوع پودر دکلره، بهتر است که به دقت دستورالعمل های تولید کننده را بررسی کنید و در صورت نیاز، از پزشک مربوطه مشاوره بگیرید.

 

اکسیدان چیست؟

اکسیدان یا عامل اکسید کننده، هرگونه ماده‌ای است که در شیمی، با اکسیژن و یا هرگونه ماده‌ای که الکترون را از ماده دیگری می‌گیرد، واکنش داده و ماده دیگری را به صورت اکسیده تبدیل می‌کند. در واقع، اکسیدان هرگونه ماده‌ای است که الکترون را از یک ماده دیگری دریافت می‌کند و همچنین خود به صورت تخلیص الکترون واکنش را به پایان می‌رساند.

در زندگی روزمره ما، اکسیدان‌ها می‌توانند آسیبی به بافت‌های بدن برسانند، به عنوان مثال در طول پیری، فرایند اکسیداسیون سلولی منجر به خرابی بافتی و ایجاد بیماری‌های مزمن می‌شود. از طرف دیگر، اکسیدان‌ها می‌توانند در برخی فرایندهای شیمیایی کاربرد داشته باشند، به عنوان مثال در رنگرزی مو، اکسیدان‌ها برای تغییر رنگ مو از طریق اکسیداسیون رنگدانه‌های آن استفاده می‌شوند.

بعضی از مثال‌های شایع اکسیدان‌ها عبارتند از هیدروژن پراکسید، دی‌اکسید کربن، نیتریک اسید، نیتریت‌ها، کلر و اکسیژن.

انواع اکسیدان مو

هنگامی که شما موهای خود را رنگ می‌کنید، با تماس با اکسیژن هوا، موهای شما اکسید می‌شوند. این فرآیندی است که به عنوان اکسیداسیون شناخته می‌شود و می‌تواند باعث آسیب دیدن موها و تغییر رنگ آن‌ها شود. برخی از انواع اکسیدان مو عبارتند از:

  1. اکسیدان‌های آلی: این اکسیدان‌ها معمولاً برای رنگ کردن موها استفاده می‌شوند. برخی از مثال‌های این نوع اکسیدان مو عبارتند از پارا-فنیلن‌دی‌آمین (PPD)، تولوئن دی‌آمین (TDA)، و رزورسینول.
  2. اکسیدان‌های غیرآلی: این نوع اکسیدان معمولاً در محصولات مراقبت از مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مثال‌های این نوع اکسیدان شامل اکسید آهن، اکسید روی، و اکسید تیتانیوم می‌شود.
  3. اکسیدان‌های فعال: این نوع اکسیدان معمولاً در محصولات مراقبت از مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مثال‌های این نوع اکسیدان شامل پروکواتریون، هیدروژن پراکسید، و نانوذرات نقره می‌شود.

اکسیدان ها به طور کلی به ۴ دسته مهم تقسیم بندی می شوند:

۱. اکسیدان  ۳% : اکسیدان ولوم ۱۰ یا شماره ۰.۵

کاربرد:  ضعیف ترین اکسیدان به شمار می رود. در رنگساژها در رنگ های هایلایت و مش و انواع لایت بسیار کاربرد داشته وهمچنین در استفاده از رنگهای تیره مثل مشکی و قهوه ای تیره روی مو باعث ثبات و تیرگی بیشتر رنگ مو می شود. 

۲. اکسیدان  ۶% : اکسیدان ولوم ۲۰ یا شماره ۱

کاربرد: برای پوشش تارهای سفید، کاهش خطر سوختن موها با فویل در مش، دکلره های ضعیف و رسوب رنگ در ساقه مو کاربرد دارد.

۳. اکسیدان  ۹% : اکسیدان ولوم ۳۰ یا اکسیدان شماره ۲

کاربرد: قابلیت روشن کنندگی و باز کردن رنگ مو داشته و یکی از اکسیدان های پرطرفدار برای دکلره محسوب میشود.

۴. اکسیدان  ۱۲% : اکسیدان ولوم ۴۰ یا اکسیدان شماره ۳

کاربرد: این اکسیدان برای دکلره های قوی توسط آرایشگران حرفه ای در آرایشگاه استفاده می شود. به دلیل آسیب زیاد این نوع اکسیدان و قدرت روشن کنندگی بالا بیشتر در سوپر کالر ها مورد استفاده قرار میگیرد.

نسبت پودر دکلره به اکسیدان چقدر باید باشد؟

فرمول ترکیب پودر دکلره واکسیدان
فرمول ترکیب پودر دکلره واکسیدان

نسبت پودر دکلره به اکسیدان به عوامل مختلفی مانند نوع رنگ مورد استفاده، نوع مو، نوع پوست سر و دیگر عوامل وابسته به فرد و شرایط مختلف مربوط است و به طور کلی نسبت پودر دکلره به اکسیدان می‌تواند بین 1:1 تا 1:3 باشد. برای مثال، برای رنگ موهای خشک و سالم می‌توان از نسبت 1:1 استفاده کرد، در حالی که برای موهای رنگ شده یا آسیب دیده، نسبت 1:2 یا 1:3 بهتر است. همچنین، برخی از تولیدکنندگان رنگ مو نیز نسبت مشخصی برای پودر دکلره به اکسیدان توصیه می‌کنند که در بسته‌بندی محصولات آن‌ها ذکر شده است، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از هر نوع رنگ مو، دستورالعمل تولیدکننده را مطالعه کنید و نسبت پودر دکلره به اکسیدان را به دقت رعایت کنید. همچنین، پیش از استفاده از هر نوع رنگ مو، بهتر است با یک آزمایش آلرژیک کوچک بر روی پوست آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که محصول برای شما مناسب است.

سخن پایانی

اکسیدان و پودر دکلره را به اندازه مناسب استفاده کنید اگر میزان اکسیدان به اندازه نباشد ممکن است مو آسیب ببیند یا تناژ قرمز بد رنگی برای مو به وجود آید. دقت داشته باشید که هر رنگی را که مصرف می کنید دردستورالعمل آن مشخص شده است که میزان اکسیدان برای آن رنگ چقدر می باشد.

اکسیدان رنگ مو: چیست و چگونه یک رنگ مناسب را انتخاب کنیم؟

رنگ کردن مو با رنگ های شیمیایی توسط دو جزء انجام می شود: یک عامل رنگ دهنده به علاوه یک عامل اکسید کننده. اکسید کننده رنگ مو به عنوان یک فعال کننده و کاتالیزور عمل می کند. به این ترتیب رنگدانه در موها نفوذ می کند.

 

یک اکسید کننده (اکتیواتور) یک کرم امولسیون حاوی پراکسید هیدروژن در غلظت های مختلف است. هنگامی که با رنگ مخلوط می شود یک مخلوط یکنواخت را تشکیل می دهد. میزان پراکسید هیدروژن موجود در فعال کننده میزان روشن شدن مو را تعیین می کند. ترکیب اجزای مراقبت اضافی (نرم کننده هایی که درخشندگی و سلامت مو را حفظ می کنند) می تواند در اکسید کننده های سازنده های مختلف متفاوت باشد.

 

عکس: Pinterest

 

در آرایشگاه از اکسید کننده هایی با درصد پراکسید هیدروژن از 1.5 تا 12 درصد استفاده می شود. برخی از مارک ها محتوای پراکسید هیدروژن را نه بر حسب درصد، بلکه در مقدار اکسیژن آزاد آزاد شده در طی یک واکنش شیمیایی نشان می دهند.

 

هنگام مخلوط کردن اکسید کننده ها با غلظت های مختلف، می توان نسخه های متوسط ​​​​از حجم اکسیژن آزاد در مخلوط رنگ آمیزی به دست آورد.

 

هنگام برجسته کردن بسیار راحت است (از یک کوچکتر شروع کنید و با یک اکسیدان بزرگ پایان دهید). ترکیبی با محصول سفید کننده به نسبت 1:1.5.

 

پس چگونه ما، آرایشگرها، یک فعال کننده را انتخاب می کنیم تا به این یا آن نتیجه از رنگ کردن مو برسیم؟ در اینجا باید وظیفه ای که باید انجام دهیم و پایه موی مشتری (حالت مو، موهای رنگ شده یا طبیعی، وجود موهای خاکستری) را در نظر بگیریم. من توصیه می کنم همیشه از رنگ و اکسید کننده یک تولید کننده (با استفاده از توصیه های دقیق) برای به دست آوردن نتیجه تضمینی رنگ مو استفاده کنید.

 

1.5% برای تونینگ مقاوم، برای تیره کردن موهای قبلا سفید شده استفاده می شود.

 

3% – برای تیره شدن، برای رنگ آمیزی در تن، هنگام تونینگ، در حین کار با پودر بی رنگ کننده (کرم).

 

6% – شفاف سازی در 1 سطح، کار با موهای خاکستری، با پودر سفید کننده یا کرم کار می کند.

 

9٪ – 2-3 تن روشن می شود، رنگ های روشن را دوست دارد، برای رنگدانه ها در یک سطح روشنایی (رنگ مصنوعی) استفاده می شود، با موهای خاکستری روی پایه ای از 10 تا 8 سطح زیر و بم کار می کند.

 

12٪ به طور کلی با بلوندهای خاص خوب است (1:1.5 و 1:2) 4-6 تن روشن می شود، با روغن روشن کننده ترکیب می شود، مخلوط کردن با پودر توصیه نمی شود.

 

 

هنگام کار با کرم ها و پودرهای بلوند، من دوست دارم روی درصد اکسیدان پایین 1.5-3-6٪ کار کنم. روی پوست سر، کرم بلوند نرم را به میزان 4% (1:2) می زنم. هنگام استفاده از سری هایی که موهای رنگ شده قبلی را در همان زمان روشن و رنگ می کنند، هنگام کار روی فویل (بدون تماس با پوست سر) بیشتر از همه 9 درصد را ترجیح می دهم. من همچنین از 9% با تکنیک های بلیچینگ باز استفاده می کنم. اما من بلوند خاص را 12% دوست دارم زیرا با پایه طبیعی کار می کنند. من ترشی را به نسبت 1:3 یا 1:4 صرف می کنم. هنگام کار با موهای خاکستری برای به دست آوردن رنگ های روشن، اغلب لازم است از مخلوط غلیظ تری از رنگ به میزان 9٪ (3:2) استفاده کنید.

ش

 

سفید شدن مو

سفید کردن مو ، عمل روشن کردن رنگ مو عمدتاً برای اهداف آرایشی با استفاده از مواد سفید کننده است. بلیچینگ می تواند به تنهایی، همراه با یک تونر یا به عنوان مرحله ای برای رنگ آمیزی بیشتر مو انجام شود . رایج ترین سفید کننده های تجاری مورد استفاده پراکسید هیدروژن و نمک های پرسولفات هستند ، اما از نظر تاریخی از عوامل دیگری مانند اسید سولفوریک ، خاکستر چوب ، لیمو و سفید کننده هیپوکلریت استفاده می شد. موها

در سالهای اولیه امپراتوری روم ، موهای بور با روسپی ها مرتبط بود . [1] هنگامی که فرهنگ یونانی، که سفید کردن را انجام می‌داد، به روم رسید، ترجیح به سفید کردن موی بلوند تغییر کرد و هنگامی که لژیون‌هایی که گال را فتح کردند با بردگان بلوند بازگشتند تقویت شد. [2] شرو همچنین بیان می کند که زنان رومی سعی می کردند موهای خود را روشن کنند، اما این مواد اغلب باعث ریزش مو می شدند، بنابراین آنها به کلاه گیس هایی متوسل می شدند که از موهای اسیران ساخته می شد. [3] ماده سفید کننده مورد استفاده زنان رومی از محلول خاکستر آجیل یا گیاهان سوخته تشکیل شده بود. [4]

دیودوروس سیکولوس ، مورخ یونانی قرن اول پیش از میلاد، به تفصیل توضیح داد که مردم سلتیک چگونه موهای خود را سفید می کردند: “جنبه آنها وحشتناک است… آنها قد بسیار بلندی دارند، با ماهیچه های مواج زیر پوست شفاف سفید. موهای آنها بلوند است، اما نه. طبیعی است: تا به امروز آن را به طور مصنوعی سفید می کنند و آن را در آهک می شویند و از پیشانی شان شانه می کنند. آنها شبیه دیوهای چوبی هستند، موهایشان پرپشت و کرک مانند یال اسب است. برخی از آنها تراشیده اند. اما برخی دیگر – به ویژه آنهایی که درجه بالایی دارند – گونه‌های خود را می‌تراشند، اما سبیل‌هایی باقی می‌گذارند که تمام دهان را می‌پوشاند…». [5] [6]

در طول دوره قرون وسطی ، زنان اسپانیایی ترجیح می دادند موهای خود را سیاه کنند، اما در زمان رنسانس در قرن شانزدهم، مد (وارد شده از ایتالیا) این بود که موهای خود را بلوند یا قرمز رنگ کنند. [7] بین رنسانس و روشنگری ، تعدادی از روش‌های خطرناک سفید کردن مو به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، از جمله استفاده از اسید سولفوریک ، که شکل پذیرفته‌شده رنگ‌آمیزی مو در حدود قرن 1600 بود، و قرار دادن در زیر نور خورشید با موهای پوشیده شده در زیر نور. لی یک قرن بعد [4]

در کار 1602 سر هیو پلات Delightes for Ladies استفاده از روغن ویتریول (اسید سولفوریک) برای سفید کردن موهای سیاه تا شاه بلوط چنین توصیف شده است: “یک قسمت از سرب کلسینه شده با گوگرد و یک قسمت از آهک زنده را بگیرید: آنها را تا حدودی ملایم کنید. با آب رقیق کنید: روی موها بگذارید و خوب بکوبید و بگذارید یک ربع یا تقریباً خشک شود، همینطور با آب صاف بشویید و در آخر با سوپ و آب بشویید. رنگ مو بسیار طبیعی است. هر چه بیشتر روی مو بماند، قهوه ای تر رشد می کند، این به هیچ وجه گوشت را رنگ نمی کند و با این حال در موها ماندگاری زیادی دارد. [8]

 

مشخص شده است که فیلم بلوند پلاتینی محصول 1931 هاوارد هیوز با بازی ژان هارلو رنگ موی بلوند پلاتینیومی را در ایالات متحده رایج کرده است. پس از موفقیت فیلم، تیم هیوز زنجیره‌ای از “کلاب‌های بلوند پلاتینیوم” را در چندین شهر تأسیس کردند و یک جایزه 10000 دلاری به هر آرایشگری که بتواند سایه هارلو را کپی کند تعلق می‌گیرد. [9] اگرچه هارلو سفید شدن موهایش را انکار کرد، [10] رنگ بلوند پلاتینیومی با استفاده هفتگی از آمونیاک ، سفید کننده کلروکس و تکه های صابون لوکس گزارش شده است . این فرآیند موهای بلوند طبیعی هارلو را ضعیف و آسیب رساند. [11]

در طول دهه 1930 ، لارنس ام. گلب، فرمول های محصولات سفید کننده را توسعه داد. در سال 1950، Clairol ، شرکت Gelb که با همسر جین کلر تأسیس کرد، اولین محصول رنگ موی یک مرحله‌ای را که موها را روشن می‌کرد، معرفی کرد که موفقیت بزرگی در میان توده‌ها شد. [9]

فرآیند بلیچینگ

 

رنگدانه های ملانین که به موها رنگ تیره تری می دهند، می توانند با اکسیداسیون تجزیه شوند . [12] بیشتر فرمول های سفید کننده تجاری حاوی پراکسید هیدروژن و نمک های پرسولفات هستند که در شرایط قلیایی ایجاد شده توسط آمونیاک یا مونو اتانول آمین می توانند مو را سفید کنند. نمک های پرسولفات، در ترکیب با پراکسید هیدروژن یا به تنهایی، به دلیل توانایی آنها در تجزیه مواد آلی پس از فعال شدن با گرما، فلزات واسطه ، نور ماوراء بنفش یا سایر وسایلی که رادیکال سولفات را تولید می کنند، شناخته شده اند . بدون فعال‌سازی، آنیون پرسولفات با برخی از مواد شیمیایی آلی واکنش نشان می‌دهد، اگرچه با سینتیک کند. [13] هنگامی که ملانین اکسید می شود، گاز اکسیژن آزاد می شود. [12] محصولات سفید کردن مو در خانه معمولا حاوی 6٪ محلول پراکسید هیدروژن هستند، در حالی که محصولات برای استفاده در آرایشگاه می توانند تا 9٪ داشته باشند. [12] محصولات سفید کننده مو در صورت استفاده نادرست یا ماندن بیش از حد طولانی می تواند به مو آسیب برساند و باعث سوختگی شدید پوست سر شود. [14]

سفید کننده های صنعتی که از طریق احیا کار می کنند (مانند هیدروسولفیت سدیم ) با یک کروموفور، بخشی از مولکول که مسئول رنگ آن است، واکنش می دهند و تعداد پیوندهای کربن-اکسیژن موجود در آن را کاهش می دهند و باعث بی رنگ شدن آن می شوند. این فرآیند ممکن است تا حدودی توسط اکسیژن موجود در هوا معکوس شود، مانند زرد شدن کاغذ سفید شده در صورت عدم پوشش. در مقابل، پراکسید هیدروژن با افزایش تعداد پیوندهای کربن-اکسیژن، کروموفور را از نظر شیمیایی تغییر می دهد. به دلیل عدم وجود نسبی عوامل کاهنده در محیط، کروموفورها نمی توانند خود را همانطور که در سفید کننده های مبتنی بر احیا مشاهده می شود، احیا کنند. [15]

دکلره کردن مو یک فرآیند تدریجی است و بسته به رنگ موی اصلی، زمان استفاده و قدرت محصول مورد استفاده، ممکن است رنگ‌های متفاوتی بدست آید. با اعمال روی موهای مشکی، رنگ مو به قهوه ای، قرمز، نارنجی، زرد نارنجی، زرد و در نهایت زرد کم رنگ تغییر می کند. [16]

تونرویرایش کنید

نمودار نشان می دهد که کدام رنگ تونر باید برای مقابله با ته رنگ قرمز، نارنجی و زرد در موهای دکلره شده استفاده شود.

تونینگ یک روش معمول پس از سفید کردن برای پوشاندن رنگ های قرمز و نارنجی نامطلوب موهای “برنجی” با استفاده از رنگ تونر است. از طریق تونینگ، رنگ زرد موهای کاملاً دکلره شده را می توان برای رسیدن به موهای بلوند پلاتینی از بین برد. رنگ مناسب تونر به رنگ موهای دکلره شده بستگی دارد. به عنوان مثال برای از بین بردن تن های زرد رنگ تونر بنفش مورد نیاز است، اما برای خنثی کردن رنگ های قرمز و نارنجی یک تونر سبز و آبی مناسب تر است. از شامپوهای رنگی نیز می توان برای تقویت مو استفاده کرد. [16] [17]

قرارگیری در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید شایع ترین علت آسیب ساختاری ساقه مو است. آسیب فتوشیمیایی مو شامل تخریب و ریزش پروتئین مو و همچنین زوال رنگدانه مو می شود [18] فتوبلیچینگ در میان افرادی با اصل و نسب اروپایی رایج است. حدود 72 درصد از مشتریانی که پذیرفتند در یک مطالعه شرکت کنند و اصل و نسب اروپایی داشتند، در تحقیقات اخیر 23andMe گزارش دادند که نور خورشید موهایشان را روشن می کند. این شرکت همچنین 48 نشانگر ژنتیکی را شناسایی کرده است که ممکن است بر سفید کردن مو تأثیر بگذارد. [19]

اهمیت پزشکی

 

شماره های تماس:

دکتر مقدم 09171205271
مهندس نظری 09155604003
پشتیبان آنلاین 09151154934

پست الکترونیک :
Shimis.alizadeh@gmail.com

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط